הוכחת הקשר המשפחתי בין המשפחות וורהפטיג-אמתי, פינסקר וכהנא שפירא

הוכחה (בשלבים) לחיבור בין המשפחות וורהפטיג-אמתי, כהנא-שפירא והלוי/סג"ל/פינסקר:

חלק א' – לר' צבי אריה (הירש ליב) פינסקר היה בן בשם ר' משה:

  • ציטוט מתוך העיתון[1] "ברכה אין שטוב", גליון ה', שנה ו', תשמ"ט, עמוד 24, אודות ילדיו של "הרב הצדיק רבי צבי אריה פינסקער זצ"ל פון פינסק – טבריה": "….ר' הירש האט איבער געלאזט נאך איהם דריי זיהן הרה"ח ר' וועלוול, הרה"ח ר' בנימין און הרה"ח ר' משה…"
    .
  • לפי מפקד מונטיפיורי[2] של שנת תרט"ו 1855 בטבריה, ר' משה (שנולד בפינסק) הוא אחיו של ר' זאב (שנולד בפינסק), שניהם בנים של ר' צבי אריה (שהגיע מפינסק בשנת 1843).
    .

חלק ב' – לר' יחיאל אשר שמואל כהנא-שפירא הייתה בת בשם בריינדיל:

  • לפי מפקד מונטיפיורי[3] של שנת 1849 בירושלים, בריינדיל היא בתו של ר' אברהם אשר שמואל מזאלין.
    .
  • במאמר (מתוך סדרת המאמרים של "למשפחותם לבית אבותם") שכתב מ. ירושלמי על משפחת כהנא-שפירא בעיתון "המבשר" – י"א בתשרי תש"ע, בפירוט על ילדיו של ר' יחיאל אשר שמואל כהנא-שפירא, כתוב: "מ' בריינדל, זוגת ר' משה סג"ל. הורי: נחמה, מינדל ודבורה".
    .

חלק ג' – ר' משה (בנו של ר' צבי אריה) נישא לבריינדיל (בת ר' יחיאל אשר שמואל כהנא-שפירא):

  • לדברי ר' אברהם אביש שור[4], ר' משה, בנו של ר' צבי אריה פינסקר, "היה חתנו של הגאון החסיד ר' יחיאל אשר שמואל הרב מזאלין".
    .
  • לפי מפקד מונטיפיורי[5] של שנת תרט"ו 1855 בטבריה, ר' משה (שנולד בפינסק והוא בן 23) הוא אחיו של ר' זאב (שנולד בפינסק), שניהם בנים של ר' צבי אריה (שהגיע מפינסק בשנת 1843), והוא (ר' משה) נשוי לבריינדיל.
    .
  • לפי מפקד מונטיפיורי[6] של שנת תרכ"ו 1866 בטבריה, ר' משה (שנולד בפינסק והוא בן 35) נשוי לבריינדיל.
    .
  • בספר "אילני יחס" (שכתב ר' אברהם בצלאל ברנשטיין), עמוד 161, בפירוט על ילדיהם של חיה ור' יחיאל אשר שמואל כהנא-שפירא, רשום "בתם – אשת ר' משה סגל". בנוסף, במאמר (מתוך סדרת המאמרים של "למשפחותם לבית אבותם") שכתב מ. ירושלמי על משפחת כהנא-שפירא בעיתון "המבשר" – י"א בתשרי תש"ע, בפירוט על ילדיו של ר' יחיאל אשר שמואל כהנא-שפירא, כתוב: "מ' בריינדל, זוגת ר' משה סג"ל".
    .

אותו ר' משה סג"ל (שמוזכר בספר אילני יחס ובמאמר של מ. ירושלמי) הוא למעשה אותו ר' משה – בנו של ר' צבי אריה פינסקר.

כלומר – לפני ששם המשפחה היה פינסקר -> הוא היה הלוי/סג"ל:

  • לפי מפקד מונטיפיורי[7] של שנת תרל"ה (1875) בטבריה, ר' צבי אריה רשום כר' צבי אריה הלוי.
  • לדברי ר' אברהם אביש שור[8], אחיו של ר' צבי אריה – ר' אברהמ'ל, היה קרוי ר' אברהמ'ל סגל. בנוסף – צאצאיו נושאים את שם המשפחה סגל.
  • לבנו של ר' זאב (ר' זאב היה אחיו של ר' משה, ובנו של ר' צבי אריה), קוראים ר' יצחק סגל.
  • בפנקסי המוכתר של ירושלים[9], ר' זאב רשום: "וואלף בן הערש ליב לעווי".
  • בעמוד ח' בספר "למשפחותם לבית אבותם: כרך ב'" (שכתב מ. ירושלמי), ישנו אילן יוחסין של משפחת ויינשטוק. באילן מופיעה אשתו של ר' אלתר מנחם קלונימוס ויינשטוק, מ' פייגא, ואביה רשום כ"ר' צבי אריה הלוי סג"ל פינסקר".

חלק ד' – בתם של ר' משה ובריינדיל, היא חנה פריידיל, שנישאה לר' אלתר פנחס אלעזר וורהפטיג ב"ר אברהם פרץ:

  • יונה וורהפטיג-אמתי (בנם של חנה פריידיל ור' אלתר פנחס אלעזר), רשם בספר הסידור שלו, שלאביו קוראים פנחס אלעזר, ושמות הוריו (של פנחס אלעזר) הם אברהם פרץ ושרה בלימה ושלאמו קוראים חנה פריידיל, ושמות הוריה (של חנה פריידיל) הם משה מרדכי ובריינדל הדסה.
    .
  • בספרון משפחתי שהכין ר' (ישכר) משה אמתי (ר' ישכר משה אמתי הוא נכדם של ר' אלתר פנחס אלעזר וחנה פריידיל), רשום שלהוריה של חנה פריידיל קוראים ר' משה מרדכי ובריינדיל הדסה פינסקר.
    .
  • חגי פינסקר (נינו של ר' צבי אריה הנ"ל), סיפר לאשתו רותי שקיים קשר משפחתי בינו לבין משפחת וורהפטיג[10].
    .
  • ר' אלתר פנחס אלעזר ואשתו חנה פריידיל קראו לחלק מילדיהם: "בריינדיל הדסה", "יחיאל אשר"/"אשר יחיאל שמואל" ו- "צבי אריה".
    .

יחד עם זאת – מספר סייגים:

  • במפקד מונטיפיורי[11] של שנת תרט"ו 1855, רשום שר' משה מטבריה (שנולד בפינסק והוא בן 23) נשוי לבריינדיל, ויש להם בת בגיל שנה בשם דבורה. כלומר, לא קיימת בת בשם "חנה פריידיל".
  • במפקד מונטיפיורי[12] של שנת תרכ"ו 1866, רשום שר' משה מטבריה (שנולד בפינסק והוא בן 35) נשוי לבריינדיל, ובנותיהן הן נחמה (בת 10) ואיידיל (בת 6). כלומר, לא רשום שלאחת מבנותיהן קוראים "חנה פריידיל".
  • במאמר על משפחת כהנא-שפירא שכתב מ. ירושלמי בעיתון "המבשר" (י"א בתשרי תש"ע, עמודים 14-19), רשום בפירוט על ילדיו של ר' יחיאל אשר שמואל כהנא-שפירא: "ו. מ' בריינדל, זוגת ר' משה סג"ל. הורי[13]: נחמה, מינדל ודבורה. לא ידועים הצאצאים.". כלומר, לא רשום שלאחת מבנותיהן של ר' משה ובריינדל קוראים "חנה פריידיל".

למרות הסייגים הנ"ל, לדעתי, חנה פריידיל (אשתו של ר' אלתר פנחס אלעזר וורהפטיג-אמתי) היא אכן בתם של ר' משה מרדכי ובריינדיל הדסה, ואכן נכדתם של ר' יחיאל אשר שמואל כהנא-שפירא ור' צבי אריה (הירש ליב) הלוי סג"ל פינסקר.

מספר היהודים האשכנזים שחיו בטבריה במהלך המאה ה- 19 הוא מספר נמוך יחסית. לכן, כשיונה וורהפטיג-אמתי (בנה של חנה פריידיל) רושם שלהוריה של חנה פריידיל קוראים משה מרדכי ובריינדל הדסה, וכשר' (ישכר) משה אמתי (נכדה של חנה פריידיל) רושם שלהוריה של חנה פריידיל קוראים משה מרדכי ובריינדיל הדסה פינסקר, הסיכויים שמדובר על אותו ר' משה מטבריה שנולד בפינסק ונשוי לבריינדיל ממפקדי מונטיפיורי של השנים תרט"ו ותרכ"ו, הם סיכויים גבוהים. בנוסף, כשנינו של ר' צבי אריה הלוי סג"ל פינסקר זוכר קשר משפחתי למשפחת וורהפטיג, וכשחנה פריידיל ור' אלתר פנחס אלעזר קוראים לחלק מילדיהם "יחיאל אשר"/"אשר יחיאל שמואל" ו"צבי אריה", לדעתי, לא נשאר מקום לספק, וההוכחות חזקות ומשכנעות יותר מהסייגים.


[1] http://www.hebrewbooks.org/28757
[2] http://www.montefiorecensuses.org/scans/11830004.pdf
[3] http://www.montefiorecensuses.org/scans/11770032.pdf
[4] במהלך התכתבות מיילים בינינו (במאי 2012).
[5] http://www.montefiorecensuses.org/scans/11830004.pdf
[6] http://www.montefiorecensuses.org/scans/11930044.pdf
[7] http://www.montefiorecensuses.org/scans/11990006.pdf
[8] במהלך התכתבות מיילים בינינו (במאי 2012).
[9] http://www.isragen.org.il/siteFiles/13/79/8431.asp
[10] כפי שסיפרה לי רותי בהתכתבות מיילים בינינו (ביוני 2012).
[11] http://www.montefiorecensuses.org/scans/11830004.pdf
[12] http://www.montefiorecensuses.org/scans/11930044.pdf
[13] חשוב לי לציין –
השימוש במאמר על משפחת כהנא-שפירא שכתב מ. ירושלמי בעיתון "המבשר" (יא בתשרי תש"ע, עמודים 14-19) כמקור תומך או מסייג לצורך הוכחת הקשר המשפחתי הנ"ל (בין המשפחות כהנא-שפירא, הלוי/סג"ל/פינסקר ווורהפטיג-אמתי) הוא כנראה שימוש מיותר שיוצר "כפילות". עושה רושם, שמ. ירושלמי היה חשוף לספר "אילני יחס" של ר' אברהם בצלאל ברנשטיין (כפי שהוא מעיד במקורותיו בסוף המאמר), וכן למידע שקיים במפקדי מונטיפיורי (כפי שאפשר להבין מהמשפט "רשומה במפקד מונטיפיורי בשנת תרט"ו" – שנכתב בנוגע לאיידל גולדה בת ר' יחיאל אשר שמואל כהנא-שפירא), ולכן – המידע הרלוונטי ממאמרו של מ. ירושלמי, שאותו אפשר להסיק מהשילוב של המידע שבספר "אילני יחס" יחד עם המידע שבמפקדי מונטיפיורי, הוא מידע שלדעתי לא באמת יכול לשמש כאן כמקור נוסף ש"תומך" או "מסייג" לצורך הוכחת הקשר המשפחתי הנ"ל.. היות והשתמשתי בעצמי בספר "אילני יחס", מפקדי מונטיפיורי והשילוב של שניהם, לצורך ההוכחה..