אילן יוחסין

על שורשי משפחת כהנא-שפירא כבר נכתב במקורות רבים. באילן היוחסין שלהלן, ניסיתי להביא תרומה ייחודית, לחדש כמה שיותר, ולתת במה למידע פחות מוכר.

בהצגת אילן היוחסין וקישורי יוחסין בין דמויות, הלכתי על גישה "מחמירה" – מתוך רצון לדייק ולפרסם מצג יוחסין שיש בו מינימום טעויות.

*

  1. ר' יחיאל אשר שמואל כהנא-שפירא אב"ד זאלין
  2. ב"ר ישראל כהנא-שפירא אב"ד וואדיסלאב[1]
  3. ב"ר נתן נטע כהנא-שפירא אב"ד סמיאטיץ

ר' נתן נטע כהנא-שפירא היה אב"ד[2] טומשוב לובלסקי[3] בשנת 1763[4], משם עבר[5] להיות אב"ד בטישעוויץ (טישובצה / Tyszowe) בשנת 1773[6], ובשנותיו[7] האחרונות אב"ד סמיאטיץ.

  1. ב"ר אהרן שמואל כהנא-שפירא אב"ד שברשין

תמונת[8] מצבתו של ר' משה אהרן שמואל שפירא ב"ר עזריאל לעמל הכהן,
שנמצאת בבית הקברות שברשין:

%d7%9e%d7%a6%d7%91%d7%94-%d7%90%d7%94%d7%a8%d7%9f-%d7%a9%d7%9e%d7%95%d7%90%d7%9c

תמונת[9] מצבתה של פיגלא (אשתו של ר' אהרן שמואל כהנא-שפירא) בת ר' נפתלי הירץ,
שנמצאת בבית הקברות שברשין:

%d7%9e%d7%a6%d7%91%d7%94-%d7%a4%d7%99%d7%92%d7%9c%d7%90

  1. ב"ר אשר עזריאל לעמל כהנא-שפירא אב"ד פינסק
  2. ב"ר משה אהרן כהנא-שפירא
  3. ב"ר יוסף כהנא-שפירא

ר' יוסף כהנא-שפירא הוא צאצא של ר' יצחק הכהן שפירא אב"ד קראקא

תמונת[10] מצבתו[11] המשופצת של ר' יצחק[12] הכהן שפירא:

%d7%99%d7%a6%d7%97%d7%a7-%d7%94%d7%9b%d7%94%d7%9f-%d7%a9%d7%a4%d7%99%d7%a8%d7%90

*

1..ר' יחיאל אשר שמואל כהנא-שפירא אב"ד זאלין
8. חתן ר' אלכסנדר זיסל
9. ב"ר אהרן

*

2..ר' ישראל כהנא-שפירא אב"ד וואדיסלאב
10..חתן ר' אלעזר הכהן אב"ד וואדיסלאב[13]

ר' אלעזר הכהן ב"ר[14] משה זאב, נפטר[15] בא' שבועות תק"נ. ילדיו: ר' אריה לייבוש אב"ד שדה חדש[16] (ר' אריה לייבוש אב"ד שדה חדש היה חתנו[17] של ר' שלמה אב"ד שדה חדש ופינטשוב) ור' יקותיאל זלמן רוזנבלום[18].

11..ב"ר משה זאב כ"ץ מסטריא
12..ב"ר יהודה ליב הכהן (ראי"ל – רבי אריה יהודה ליב)
13..ב"ר אפרים הכהן מווילנא בעל שער אפרים
14..ב"ר יעקב הכהן

*

3..ר' נתן נטע כהנא-שפירא אב"ד סמיאטיץ
15..חתן ר' שאול[19] הלוי אב"ד סמיאטיץ
16..ב"ר יהושע הלוי אב"ד דאברמיל
17..ב"ר שמואל הלוי אב"ד מעזריטש וריישא
18..ב"ר אברהם הלוי מקראקא
19..ב"ר נתן הלוי מצויזמיר
20..ב"ר שמואל הלוי
21..ב"ר אברהם הלוי (אחיו של המהרש"א)
22..ב"ר יהודה הלוי

*

4..ר' אהרן שמואל כהנא-שפירא אב"ד שברשין
23..חתן[20] ר' נפתלי הירץ[21] (הרבי ר' הירץ) אב"ד לבוב
24..ב"ר ישראל אשכנזי מלובלין
25..ב"ר זאב וואלף אב"ד הילדסהיים

*

6..ר' משה אהרן כהנא-שפירא
26..חתן ר' יהושע אב"ד קראקא בעל "מגיני שלמה"
27..ב"ר יוסף מוילנא[22]
28..ב"ר חיים
29..ב"ר אברהם מברודי

*

10..ר' אלעזר הכהן אב"ד וואדיסלאב
30..חתן ר' אריה[23] ליב אב"ד זאמשטש
31..ב"ר יחיאל מלובלין

*

16..ר' יהושע הלוי אב"ד דאברמיל
32..חתן ר' ישכר בעריש
33..ב"ר העשיל אב"ד קראקא ולובלין (הרבי ר' העשיל)
34..ב"ר יעקב אב"ד בריסק ולובלין
35..ב"ר אפרים נפתלי הירש לודמיר אב"ד לובלין
36..ב"ר יוסף יונה

*

17..ר' שמואל הלוי אב"ד מעזריטש וריישא
37..חתן ר' יצחק הגדול אב"ד וילנא ופוזנא
38..ב"ר אברהם

*

18..ר' אברהם הלוי מקראקא
חתן ר' יהושע אב"ד קראקא בעל "מגיני שלמה" (מספר 26)

*

20..ר' שמואל הלוי
39..חתן ר' אליעזר ליפמן מוורמייזא
40..ב"ר מאיר אשכנזי אב"ד דנהויזן
41..ב"ר אליעזר מוורמייזא

*

26..ר' יהושע אב"ד קראקא בעל "מגיני שלמה"
42..חתן ר' שמואל מבריסק
43..ב"ר משה פו"מ בבריסק
44..ב"ר הלל

*

30..ר' אריה ליב אב"ד זאמשטש
45..חתן[24] ר' אביגדור מרגליות אב"ד חענטשין
46..ב"ר מנחם מענדל אב"ד קראטשין בעל "עטרת זקנים"
47..ב"ר משה אב"ד טראניגראד
48..ב"ר מנחם מענדיל שטנגן מרגליות אב"ד פרעמיסלא
49..ב"ר יואל פייוויש שטנגן

*

32..ר' ישכר בעריש[25]
50..חתן ר' מרדכי יאליש[26]

*

33..ר' העשיל אב"ד קראקא ולובלין[27]
51..חתן ר' יהודה וואהל'ס
52..ב"ר מאיר וואהל'ס מבריסק

*

34..ר' יעקב אב"ד בריסק ולובלין
53..חתן הנדיב ר' עוזר שפרינצעס מקרעמניץ
54..ב"ר צבי הירש מלובמלא

*

35..ר' אפרים נפתלי הירש לודמיר אב"ד לובלין
55..חתן ר' יעקב הלוי
56..ב"ר משה הלוי

*

36..ר' יוסף יונה
57..חתן ר' נפתלי הירש מאלזס אב"ד בריסק ולובלין
58..ב"ר משה אפרים זלמן שור
59..ב"ר חיים מגזע ה"בכור שור"

*

40..ר' מאיר אשכנזי אב"ד דנהויזן
60..חתן ר' אברהם קאשי אב"ד לובלין – מוכר ירקות

*

48..ר' מנחם מענדיל שטנגן מרגליות אב"ד פרעמיסלא
61..חתן ר' משה מרדכי מרגליות אב"ד קראקא
62..ב"ר שמואל מרגליות[28]

*

51..ר' יהודה וואהל'ס
63..חתן ר' משה לייזרש מבריסק

*

52..ר' מאיר וואהל'ס מבריסק
64..חתנו של השר רבי שאול וואהל מבריסק (מלך פולין ליום אחד)
65..ב"ר שמואל יהודה וואהל אב"ד ונציה
66..ב"ר מאיר – ה"מהר"ם פאדווה"
67..ב"ר שמואל יצחק קצנלבויגן

*

53..הנדיב ר' עוזר שפרינצעס מקרעמניץ
68..חתן ר' יהודה זונדיל סג"ל מקרעמניץ – פו"מ בקראקא
69..ב"ר מאיר סג"ל
70..ב"ר נתן סג"ל
71..ב"ר שמואל זנוויל סג"ל

*

55..ר' יעקב הלוי
חתן ר' מאיר – ה"מהר"ם מפאדווא" (מספר 66)

*

58..ר' משה אפרים זלמן שור
72..חתן ר' נפתלי הירץ מחבר "סידור ר' הירץ"
73..ב"ר אליעזר טריוויש אב"ד שלשטאט
74..ב"ר שמואל טריוויש אב"ד אלזס
75..ב"ר יוסף טריוויש מפריז
76..ב"ר מתתיהו רבה של צרפת
77..ב"ר יוסף הגדול אב"ד מארסיי
78..ב"ר יוחנן טריוויש-אשכנזי
79..ב"ר אברהם טריוויש

ר' אברהם טריוויש הוא צאצא של רש"י

הייחוס[29] מר' אברהם טריוויש ומעלה עד לרש"י:

%d7%a8%d7%a9%d7%99

 

*

64..השר רבי שאול וואהל מבריסק (מלך פולין ליום אחד)
80..חתן ר' דוד דרוקר

*

66..רבי מאיר קצנלבויגן מפדווא – ה"מהר"ם פאדווא"
81..חתן ר' אברהם מינץ
82..ב"ר יהודה מינץ בעל "מהר"י מינץ"
83..ב"ר אלעזר מינץ

*

67..ר' שמואל יצחק קצנלבויגן
84..חתן ר' יחיאל לוריא אב"ד בריסק
85..ב"ר אהרן לוריא אב"ד היילברון
86..ב"ר נתנאל לוריא
87..ב"ר יחיאל לוריא אב"ד ערפורט
88..ב"ר שמשון לוריא אב"ד ערפורט

*

85..ר' אהרן לוריא אב"ד היילברון
89..חתן ר' שלמה שפירא
90..ב"ר שמואל שפירא[30]


[1] בחלק מהמקורות, מצוין שר' ישראל הנ"ל נפטר בשנת 1838. יחד עם זאת, היות ולנכדו (שנולד בשנת 1813) קראו ישראל זיסל, יש יסוד סביר להניח שר' ישראל כהנא שפירא הנ"ל נפטר לפני שנת 1814.
לגבי ילדיו של ר' ישראל כהנא שפירא הנ"ל, מעבר לר' יחיאל אשר שמואל –
בן נוסף של ר' ישראל הוא ר' שאול יצחק אב"ד פילץ. ר' שאול יצחק הוא אביו של ר' שמואל יהודה. ר' שמואל יהודה הוא אביו של ר' צבי אשר כהנא שפירא. ( – כך לפי הספר "חבל הכסף: ספר היחס והתולדה של ר' צבי אשר וחיה מיכלא כהנא-שפירא", מאת מנחם נחום כהנא-שפירא, עמודים 4-5).
בן נוסף של ר' ישראל הנ"ל הוא ר' רפאל נפתלי הירץ מקראקא (בסוף ימיו התמנה להיות אב"ד פרעמיסלאוו). ר' רפאל נפתלי הירץ נישא לרבקה בילע בת ר' צבי הירש (המכונה ר' הירשל טשעקאטשינער). בתם, גאלדע גיטל, נודעה בשם גאלדלי שפירא, נישאה לר' אברהם הלוי בירנבוים. בתם של גאלדלי ור' אברהם היא אידל בריינדל, שנישאה לר' אריה ליבוש (מחבר הספר "בן אסף המזכיר", ווארשה, תרנ"ח). – המידע הנ"ל לקוח מתוך הספר "בן אסף המזכיר", מאת ר' אריה ליבוש שפר, עמוד 5.
בן נוסף של ר' רפאל נפתלי הירץ (מעבר לגאלדע גיטל) הוא ר' אהרן שלמה. ישנם ספרים רבים שהודפסו בבית הדפוס בקראקא של "רבי רפאל נפתלי הירץ ובנו אהרן שלמה כהנא-שפירא" בשנים תקפ – תקפ"ב.
לפי רישומי לידה/נישואין/פטירות של העיר קראקא (קרקוב) מאתר https://www.jewishgen.org, בת נוספת של ר' רפאל הנ"ל היא רייזל. רייזל נישאה לר' יעקב לובלינר (ב"ר חיים) בתאריך 4.11.1824.
בת נוספת (של ר' רפאל) היא מירל. מירל נולדה בערך בשנת 1800, ונישאה לר' בר כהנא.
ייתכן שבן נוסף של ר' ישראל כהנא שפירא הנ"ל הוא ר' נתן צבי מפלויעשט.
בבית העלמין שבצפת, יש מצבה (כנראה משופצת) בסמוך לציון האר"י, של ר' נתן צבי ב"ר ישראל הכהן שפירא פלשינטר מפלויעשט אב"ד בעה"ק צפת נ' ב' סיון תרל"ד.
בדיון בפורום אוצר החכמה (http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=49174), המשתמש חלמישצור הביא מידע לגבי ר' נתן צבי המדובר (מידע מתוך אנציקלופדיה ליהדות רומניה, מאת ב. טרקטין ול.ז. הרשקוביץ, כרך ב', עמוד 640), ושם כתוב שר' נתן צבי נולד בשנת תקנ"ה בעיר פלויישט, והיה אב"ד צפת במשך 12 שנים.
[2] לפעמים מייחסים לר' נתן נטע הנ"ל גם תקופה כאב"ד בשברשין. זו כנראה טעות שנובעת מבלבול בין שני אנשים שונים.
האחד – ר' נתן נטע כהנא שפירא אב"ד סמיאטיץ ב"ר אהרן שמואל כהנא-שפירא אב"ד שעברשין. חתנו של ר' שאול הלוי.
השני – ר' נתן נטע כ"ץ שפירא אב"ד שעברשין ובריסק ב"ר ישעי' אב"ד שעבערשין. חתנו של ר' נחמן סירקין.
[3] בספר "פנת יקרת: והוא ספר זכרונות דברי הימים של קהילה קדושה בעיר טאמאשוב לובעלסקי מיום הוסדה ועד חורבנה בעוה"ר הי"ד", מאת שלום לבי"א, עמודים 33-34, יש סיפור קצר על התמודדות מסוימת שהקהילה היהודית בטומשוב לובלסקי (כנראה בתקופתו של ר' נתן נטע כהנא-שפירא כאב"ד שם) נאלצה לעבור.
[4] אתר האינטרנט של המרכז העירוני להנצחה, תיעוד חקר ולמידת השואה – עיריית פתח תקווה:
http://www.yad.org.il/petah-tikva/Info/community_show.aspx?id=4222,
בחלק שעוסק בשמות הרבנים שכיהנו בטומשוב לובלסקי.
[5] הספר "ספר זכרון של טומשוב-לוב", מאת משה גורדון, עמוד 185.
[6] אתר האינטרנט של מרכז מורשת יהדות פולין, http://moreshet.pl/he/node/819, בחלק שעוסק בשמות הרבנים שכיהנו בטישעוויץ.
[7] הספר "אילני יחס", מאת ר' בצלאל אברהם ברנשטיין, עמוד 161.
[8] התמונה לקוחה מתוך אתר האינטרנט "גדעונים": http://www.gidonim.com/details.asp?city=7&altid=462&cityname=
בנוגע לשנת הפטירה של ר' אהרן שמואל כהנא שפירא, במקורות שונים מופיעים שנים שונות.
בספר פנקס הקהילות פולין, כרך שביעי: מחוזות לובלין, כתוב ששנת הפטירה היא תקט"ז.
בספר "דור ודור ודורשיו" מאת ר' יוסף לוינשטיין, עמוד 18 (https://www.hebrewbooks.org/20532), כתוב ששנת הפטירה היא תקכ"ב.
באתר האינטרנט של "גדעונים", בעמוד שבו יש את תמונת מצבתו של ר' משה אהרן שמואל שפירא ב"ר עזריאל לעמל הכהן, כתוב ששנת הפטירה היא תקי"ג.
לדעתי, סביר להניח ששנת הפטירה הנכונה היא תקי"ג. אמנם התמונה של המצבה היא מזווית בעייתית, אבל אם מתעדי המצבה מצאו לנכון לכתוב בעמוד של פרטי הנפטר ששמו הפרטי הוא משה אהרן שמואל, שם משפחתו הוא שפירא, שם אביו הוא עזריאל לעמל הכהן, וששנת הפטירה היא תקי"ג –
לדעתי אלו הפרטים כפי שהם ראו אותם על המצבה.
לגבי ילדיו של ר' אהרן שמואל כהנא שפירא הנ"ל, מעבר לר' נתן נטע –
בן נוסף של ר' אהרן שמואל הוא ר' עזריאל לעמיל. ר' עזריאל לעמיל, היה חתן ר' א. אביש אב"ד פרנקפורט-דמיין. בתו (של ר' עזריאל לעמיל), חיה, נישאה לר' יצחק אייזק מפילץ (תק"ג – תקע"ג) אב"ד אלקוש, אושפיצין (אושוויץ) והגליל. בתם (של ר' יצחק אייזק וחיה), פייגא, נישאה לר' בנימין וולף (תקל"ז – תרי"א) בעל "שערי תורה" ב"ר אלעזר בעל "שמן רוקח". ( – המידע לקוח מתוך הספר "אילני יחס", מאת ר' בצלאל אברהם ברנשטיין, עמוד 162, וכן מהקדמת הספר "שערי תורה", מאת ר' בנימין וולף,  https://hebrewbooks.org/20808)
אחת מבנותיו של ר' אהרן שמואל נישאה לר' קלמן מדובנא. ( – מתוך הספר "חלת לחם", בהקדמת המחבר, מאת ר' יהושע העשיל הכהן, https://www.hebrewbooks.org/9604))
בת נוספת של ר' אהרן שמואל היא לאה משעברשין. ( – המידע לקוח מתוך הספר "אילני יחס", מאת ר' בצלאל אברהם ברנשטיין, עמוד 162)
בת נוספת של ר' אהרן שמואל נישאה לר' יעקב משעברשין ב"ר יהושע העשיל מטרנפאל. ( – כך לפי הספר "חבל הכסף: ספר היחס והתולדה של ר' צבי אשר וחיה מיכלא כהנא-שפירא", מאת מנחם נחום כהנא-שפירא, עמוד 4).
בת נוספת של ר' אהרן שמואל נישאה לר' חנוך העניך סג"ל לנדא. ( – כך לפי הספר "חבל הכסף: ספר היחס והתולדה של ר' צבי אשר וחיה מיכלא כהנא-שפירא", מאת מנחם נחום כהנא-שפירא, עמוד 4).
[9] התמונה לקוחה מתוך אתר האינטרנט "גדעונים": http://www.gidonim.com/details.asp?city=7&altid=501&cityname=
[10] תמונת מצבתו של ר' יצחק הכהן שפירא, לקוחה מתוך אתר האינטרנט של יד ושם: http://collections.yadvashem.org/photosarchive/he/52135.html (באתר רשום שמצבתו שופצה)
[11] מידע נוסף על מצבתו של ר' יצחק הכהן שפירא, אפשר למצוא בספר " The Remuh Synagogue and the Old Cemetery Guide", מאת ר' בועז פש, עמודים 16-17.
[12] בנוגע לזהות ילדיו: רוב המקורות מזכירים את אסתר (אשתו הראשונה של המהר"ם מלובלין) ור' יעקב כהנא-שפירא (שכתב את הספר "באר מים חיים").
יחד עם זאת – נראה שהיה לו גם בן בשם ר' יהודה הכהן שפירא. ("אבות עטרה לבנים", מאת ר' אריה יהודה ליב ליפשיץ, עמוד קעג. קישור : http://www.hebrewbooks.org/46893).
[13] לפי הספר "אילני יחס", מאת ר' בצלאל אברהם ברנשטיין, עמוד 161 –  ר' ישראל כהנא-שפירא אב"ד וואדיסלב היה חתנו של ר' אלעזר הכהן אב"ד וואדיסלאב. חשוב לציין – מלבד הספר "אילני יחס", לא מצאתי מקור נוסף לעניין.
[14] ציטוט מהספר "עיר לסק וחכמיה" (קישור: http://www.hebrewbooks.org/36877), עמוד יב, מאת ר' פינחס זליג: "שמעתי אומרים, כי שם אבי ר' אלעזר היה משה מתושבי וואידיסלוב המפורסמים".
לדברי הספר "חיים שיש בהם" (קישור: http://www.hebrewbooks.org/48011), מאת ר' יצחק שרגא גראס, עמוד תתלג, ר' אלעזר הכהן אב"ד וואדיסלאב היה אחיו של הג"ר יקותיאל זלמן כ"ץ מטארניגראד. אביהם של השניים היה הג"ר משה זאב כ"ץ מסטריא. רבי משה זאב היה בנו של הג"ר יהודה ליב כ"ץ שעלה לאה"ק. הג"ר יהודה ליב היה בנו של הג"ר אפרים הכהן מווילנא בעל שער אפרים.
מקור רלוונטי נוסף – שבו מצוין שר' אלעזר כ"ץ אב"ד וואידיסלאוו הוא אחיו של ר' יקותיאל זלמן כ"ץ מטארניגראד (וכן נזכרים אחים נוספים) – הוא הספר "ספר זכרון דוד: על התורה ומועדי השנה", מאת ר' דוד לאנגראק.
אופן ייחוסו של ר' יקותיאל זלמן כ"ץ מטרניגראד מעלה עד לבעל "שער אפרים" הוא ייחוס מוכר שנזכר במקורות רבים.
[15] נוסח מצבתו – בספר "אהל שלמה", קישור: http://www.hebrewbooks.org/3800, עמוד לח, מאת ר' יצחק מרדכי רבינוביץ.
[16] הספר "חיים שיש בהם" (קישור: http://www.hebrewbooks.org/48011), מאת ר' יצחק שרגא גראס, עמוד תתלג.
[17] בהקדמת הספר "יקהל שלמה" (קישור: http://www.hebrewbooks.org/19454), מאת ר' שלמה אב"ד פינטשוב, כותב בעמוד הרביעי (בהקדמה) ר' נפתלי הירץ (בנו של המחבר): "גיסי ה"ה הרב המפורסם מוהר"ר אריה ליב הכהן אב"ד ור"מ דק"ק עיר חדש".
[18] הספר "רבינו אליקים געץ" (קישור: http://www.hebrewbooks.org/29045), מאת ר' פנחס זליג גליקסמן, עמוד לה.
[19] בנוסף למירל (אשתו של ר' נתן נטע כהנא-שפירא), לר' שאול הלוי הייתה גם בת בשם שיינדל.
שיינדל הנ"ל, הייתה אשתו הראשונה של ר' נפתלי הירץ (ב"ר שלמה) אב"ד פינטשוב. (כך לפי "ישורון: מאסף תורני", חלק טז, אלול תשס"ה, מאת ר' שלמה גאטסמאן, עמוד תתו. קישור: http://www.hebrewbooks.org/46419). בספר "לתולדות הקהילות בפולין" (מאת ר' צבי הלוי הורוויץ, עמוד 548), רשום על שיינדל הנ"ל שהיא "נהרגה עלי דרך עם נפשות רבות מישראל, ונלקח ממנה כל הונה ורכושה אשר עלה לאיזה אלפיים זהובים.".
[20] ר' אהרן שמואל כהנא-שפירא היה חתנו של ר' נפתלי הירץ (הרבי ר' הירץ) אב"ד לבוב.
כך – בהתאם לכתוב במספר מקורות שונים ונפרדים זה מזה – כדוגמת הספר "חלת לחם" (קישור: http://www.hebrewbooks.org/9604), מאת ר' יהושע העשיל הכהן, הפסקה האחרונה בחלק של "הקדמת המחבר – מגילת יוחסין", או הספר "בן אסף המזכיר", מאת ר' אריה ליבוש שפר, עמוד 5, וכו'..
[21] לגבי זהות חותנו של ר' נפתלי הירץ, והקשר לר' נתן נטע בעל "מגלה עמוקות":
ברוב המקורות, רשום שר' נפתלי הירץ אשכנזי אב"ד לבוב היה חתנו של ר' משה פנחס חריף. מקריאת מאמרו של ר' נפתלי אהרן וקשטיין, ויתילדו 96 (התפרסם בעיתון המודיע, טו תמוז תשס"ח), האמינות של הייחוס הנ"ל מתערערת מבחינתי.
במאמר "ויתילדו 96", מוצג ייחוס אלטרנטיבי: רבי נפתלי הירץ אשכנזי היה חתן הר"ר וואלף, בהג"ר הירש ר' העשיל'ס אבד"ק לובלין, חתן ה"רבי ר' העשיל" אבד"ק קראקא. והג"ר וואלף הנ"ל, היה חתן הג"ר ארי' ליב, חתן ה"מהדורא בתרא", ב"ר יצחק בונימ'ס, חתן ר' שמחה בונים מייזליש, חתן ה"רמ"א". וה"מהדורא בתרא" הנ"ל היה חתן ה"מהרש"א".
יחד עם זאת – גם את הייחוס הנ"ל – אודות חתנו של ר' נפתלי הירץ כפי שפורסם במאמר "ויתילדו 96" – אני בוחר שלא לאמץ.
1.
א. במאמר "ויתילדו 96", בפרק השני, שנקרא "בדיקה מחודשת לזהות חותנו של הגאון רבי נפתלי הירץ אשכנזי", יש את סעיף יא', שכותרתו היא "בדיקה נוספת לזיהוי חותנו הראשון של רבי נפתלי הירץ".
ב. ציטוט מתוך הספר "תולדות משפחת הורוויץ" (קישור: http://www.hebrewbooks.org/29161), מאת ר' צבי הורביץ, עמוד 24: "ומה שנוגע לתולדות הג"מ משה חריף אבד"ק לבוב ….. חתנו השלישי היה הגאון המפורסם מופת הדור מו"ה נפתלי הירץ שהיה נקרא בזמנו "רבי ר' הירץ" אשר אחרי מות אשת נעוריו לקח לו לאשה את יוטא בת הגאון מהר"ם חריף"
כלומר, ייתכן שרבי נפתלי הירץ נישא פעמיים?
אם כן, מאיזה זיווג נולדה פיגלא (אשתו של ר' אהרן שמואל כהנא-שפירא)?..
2.
בספר "בן אסף המזכיר", מאת ר' אריה ליבוש שפר, עמוד 5, רשום שאמה של פיגלא הייתה נכדת ה"מגלה עמוקות" (עוד הוא מוסיף ורושם – שאביה של אמה של פיגלא, חתם עצמו "כהנא-שפירא חתן הרב בעל מגלה עמוקות"). במאמר "ויתילדו 96", לא ראיתי התייחסות לעניין.

אמנם במקורות רבים רשום שר' יחיאל אשר שמואל כהנא-שפירא מיוחס לבעל "מגלה עמוקות", אך עד כה – לא הצלחתי למצוא את "החוליה המקשרת" בין שניהם. לדעתי, אמא של פיגלא היא אכן נכדתו של בעל "מגלה עמוקות", והיא החוליה המקשרת בין ר' יחיאל אשר שמואל כהנא-שפירא לבין בעל "מגלה עמוקות".
[22] במגילות יוחסין רבות, רשום שר' יוסף מוילנא הנ"ל היה חתנו של ר' אברהם בודנקיס אב"ד קאריץ ב"ר שמשון אב"ד קרעמניץ ב"ר בצלאל – אביו של המהר"ל מפראג. מקריאת דבריו של ר' שלמה אנגלארד, בספר "צפונות" (צפונות: שנה ג' גליון ג', ניסן תשנ"א, עמודים פד-פה. קישור: http://www.hebrewbooks.org/26481), האמינות של הייחוס הנ"ל מתערערת מבחינתי.
[23] ר' אריה ליב היה אב"ד זאמושץ משנת תע"ח (1718) עד שנת תצ"ט (1739). הסכים (בט' סיון תצ"ט) על הספר נצח ישראל (פפד"א, תק"א). אפשר למצוא את השם שלו במסמך של ועד ארבע ארצות משנת 1730. המידע הנ"ל לקוח מתוך הספר "פנקס זאמאשטש: יזכור-בוך נאך דער פארשניטענער דורך די נאצים עיר ואם בישראל", מאת מרדכי וו. בערנשטיין, עמוד 231.
[24] חלק מהמקורות נוטים להתבלבל בין ר' אריה ליב אב"ד זאמשטש לבין נכדו – ר' אריה לייבוש אב"ד שדה חדש, וטוענים שר' אריה ליב אב"ד זאמושטש הנ"ל הוא חתנו של ר' שלמה אב"ד פינטשוב. מדובר על טעות, ור' אריה ליב אב"ד זאמושטש הנ"ל הוא למעשה חתנו של ר' אביגדור מרגליות אב"ד חענטשין.
בהקדמת הספר "יקהל שלמה" (קישור: http://www.hebrewbooks.org/19454), מאת ר' שלמה אב"ד פינטשוב, מצאתי הסבר משכנע לכך שר' אריה לייבוש אב"ד שדה חדש הוא חתנו של ר' שלמה אב"ד פינטשוב. (- ר' נפתלי הירץ, בנו של ר' שלמה אב"ד פינטשוב, כותב שם: "גיסי ה"ה הרב המפורסם מוהר"ר אריה ליב הכהן אב"ד ור"מ דק"ק עיר חדש".).
ובספר "אהל שלמה" (קישור: http://www.hebrewbooks.org/3800), מאת ר' יצחק מרדכי רבינוביץ, עמוד לט, מצאתי הסבר משכנע לכך שר' אריה ליב אב"ד זאמושטש היה גיסו של הג"ר יוסף מרגליות אב"ד חענטשין בעל תבנית אות יוסף. (ר' יוסף מרגליות בעל תבנית אות יוסף, הוא בנו של ר' אביגדור מרגליות אב"ד חענטשין).
להלן הציטוט הרלוונטי לעניין, מתוך הספר "אהל שלמה" (קישור: http://www.hebrewbooks.org/3800), מאת ר' יצחק מרדכי רבינוביץ, עמוד לט – "ומ' אסתר ז"ל היא היתה אשת זקיננו הרב הגאון ר' ארי' לייב זצ"ל משדה חדש זקנו של זקננו הה"ק מהר"ש זצ"ל, ונמצא אצלי ספר תבנית אות יוסף מה שנתן המחבר מתנה דרשה לזקננו הה"ג מוה' לייבוש זצ"ל הנ"ל ועל שער הס' כתב המחבר בזה"ל מתנה לדרשה להחתן המופלג הר"ר לייבוש שיחי', ה"ה בן כבוד מחו' הרב המאוה"ג המפורסם מוה' אלעזר הכהן  נ"י אבד"ק וואדיסלוב, נכד גיסי הרב הגאון המנוח מוה' לייב זצ"ל אבד"ק זאמאשטש המיועד לישא את בת כבוד מחו' ש"ב הרב המאוה"ג המפורסם בדורו מוה' שלמה נ"י אבד"ק פינטשוב, מנאי המחבר ספר דנא הק' יוסף הופ"ק חענטשין והגליל עכ"ל".
לדעתי, השימוש במילה "גיסי" לא משאירה מקום לספק, וברור מהדברים הנ"ל שר' אריה לייבוש אב"ד שדה חדש הוא חתנו של ר' שלמה אב"ד פינטשוב, ושר' אריה ליב אב"ד זאמושטש הוא חתנו של ר' אביגדור מרגליות אב"ד חענטשין. 
[25] בנוגע לזהות חותנו של ר' ישכר בעריש, מעניין לקרוא את מה שרשום בספר "ענף עץ אבות" (מאת ר' שמואל זינויל כהנא, עמודים 15-16, קישור: http://www.hebrewbooks.org/6392).
[26] ברוב מגילות היוחסין, רשום שר' מרדכי יאליש הוא בנו של ר' יחיאל ב"ר יצחק מוינא ב"ר יחיאל ב"ר אליהו חלפן מונציה ב"ר אבא מארי. מקריאת דבריו של ר' שלמה אנגלארד, בספר "צפונות" (צפונות: שנה ד' גליון ג', ניסן תשנ"ב, עמודים פז-פח. קישור: http://www.hebrewbooks.org/26477), האמינות של הייחוס הנ"ל מתערערת מבחינתי.
[27] ברוב מגילות היוחסין, רשום שר' העשיל מקראקא (הרבי ר' העשיל), התחתן בזיווגו הראשון עם מרים והיה חתנו של ר' משה לייזרש מבריסק (ב"ר אלעזר). ובזיווגו השני (מהזיווג השני נולדו כל/רוב ילדיו. ביניהם ר' ישכר בעריש), התחתן עם דינה והיה חתנו של ר' יהודה וואהל קצנלבויגן (בן השר רבי שאול וואהל). בנוסף, רשום שאביו של ר' העשיל מקראקא, ר' יעקב מלובלין, התחתן עם דבורה, והיה חתנו של ר' מאיר וואהל קצנלבויגן (בן השר רבי שאול וואהל).
מקריאת מאמרו של רבי נפתלי אהרן וקשטיין, "ויתילדו 91" (לחקר היוחסין בישראל – ויתילדו – על משפחותם לבית אבותם, מאמר מספר 91, שפורסם לקראת חג הסוכות תשע"א, מאת ר' נפתלי אהרן וקשטיין, המאגר העולמי לכתבי היוחסין בישראל), האמינות של הייחוס הנ"ל מתערערת מבחינתי. במאמר "ויתילדו 91", מוצג ייחוס אלטרנטיבי, וזהו הייחוס שאני אציג גם כאן באתר.
[28] ברוב מגילות היוחסין, נטען שר' שמואל מרגליות הנ"ל הוא בנו של ר' משה מרגליות, ור' משה מרגליות הוא בנו של ר' יצחק אייזיק מפראג, ור' יצחק אייזיק מפראג הוא בנו של ר' יעקב מרגלית מנירנברג ב"ר משה מרמונדא. יחד עם זאת, מקריאת דבריו של ר' שלמה אנגלארד בספר "צפונות" (צפונות: רבעון תורני, שנה ד' גליון ג', עמודים פג-פה. קישור: http://www.hebrewbooks.org/26477), האמינות של היוחסין הנ"ל מתערערת מבחינתי.
[29] הייחוס (שבתמונה) מר' אברהם טריוויש עד לרש"י, לקוח מהאתר: http://www.loebtree.com/rashi.html
[30] ברוב מגילות היוחסין, נטען שר' שמואל שפירא (אביו של ר' שלמה שפירא), היה חתנו של ר' מתתיהו טרוויש (רבה של צרפת). יחד עם זאת, מקריאת דבריו של ר' שלמה אנגלארד בספר "צפונות" (צפונות: רבעון תורני, שנה ג' גליון ב', עמודים קו-קז. קישור: http://www.hebrewbooks.org/26480), האמינות של היוחסין הנ"ל מתערערת מבחינתי.